FROM DUST TO SUBSTANCE

The artwork titled “FROM DUST TO SUBSTANCE” intricately explores the dance between humanity, nature, and materiality, drawing inspiration from the ancient practices of Aşıklı Höyük (8200BC–7400BC). Functioning as a temporal bridge, it reimagines the village’s ritual of creating pigment and painting the shared space base over the years within the context of contemporary art. Executed through installation and performance, this piece delves into the multi-identity of individuals within space, directing contemplation towards sustainability. Intentionally revealing roles and visible dynamics, in harmony with my postmodern, pluralistic approach, it invites reflection on material evolution and human-environment interaction. As a testimony to the universality of art, it transforms the evolving human-nature relationship from a traced form to topography through the interaction of air and the audience.



“TOZDAN TÖZE” başlıklı bu eser, insanlık, doğa ve malzeme arasındaki kompleks ilişkiyi inceler. Aşıklı Höyük’ün (M.Ö. 8200–7400) antik uygulamalarından ilham alan bu sanat eseri, geçmişteki pigment oluşturma ritüeli ve ortak alanın yıllar içindeki boyanması pratiğini çağdaş sanat bağlamında ele alır. Geçici bir köprü işlevi gören eser, bu antik uygulamaları günümüz sanatı içinde düşünerek köyün ritüellerini çağdaş bir perspektifle yeniden değerlendirir.

Enstelasyon ve performans sanatının birleşimini kullanarak gerçekleştirilen bu eser, mekan içindeki bireylerin çoklu kimliğine odaklanarak düşünceyi sürdürülebilirlik konusuna yönlendirir. Postmodern ve çoksesli bir yaklaşımla, eser niyetlice rolleri ve görünür dinamikleri açığa çıkarır ve malzemenin evrimi ile insan-çevre etkileşimine yönelik düşünce sürecini zenginleştirir. Sanatın evrenselliğine dair bir ifade olarak, eser hava ve seyirci etkileşimi aracılığıyla evrilen insan-doğa ilişkisini izdüşümden topoğrafiye dönüştürerek sunar.